Praha je největší město České republiky, ve kterém se také pohybuje nejvíce vozidel. Každý den centrální částí metropole projede kolem 550 tisíc vozů, ve vnější části ještě o 100 tisíc vozidel více. Jak ale zajistit v tak hustém provozu jeho bezpečnost a plynulost? Řešením mohou být dopravně telematické systémy, které spojují nejnovější IT technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby i při stávající infrastruktuře bylo možné optimalizovat přepravní výkony a zvýšit tím kvalitu dopravy.
Telematika je technologický obor, který se zabývá kombinací přenosu a zpracování dat se zobrazovacími a jinými sdělovacími systémy a prostředky. A právě nejznámější aplikací je dopravní telematika, která stále více používá spojení světelné signalizace, nadřazených dopravních ústředen a nejrůznějšího dohledového, varovného a informačního systému, aby řidič mohl projet bezpečně a plynule i po nejrušnějších komunikacích metropole.
S neustálým vývojem techniky se mění také nároky na data a informace, které operátoři dopravy, policie, záchranáři i účastníci silničního provozu každým dnem využívají. Jedná se o detekci specifických informací, kvalitu obrazu z kamer, informaci o škodlivinách nebo počet vozidel a průjezdnost komunikace. „Je proto nezbytné přizpůsobovat, obnovovat a doplňovat či, řečeno počítačovou terminologií, „upgradovat“ dopravně telematické systémy. Jedná se o dlouhodobý a nikdy nekončící proces,“ uvedl ředitel TSK Ladislav Pivec.
„Praha se již léta snaží přinášet prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy podrobné informace o dopravě na území hlavního města, které slouží zejména k bezpečnému a plynulému provozu a dalšímu plánování rozvoje dopravy. Za tímto účelem jsme iniciovali projekt Intenzifikace nasazení telematických zařízení ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v hl. m. Praze, spolufinancovaný z Operačního programu Doprava, jehož cílem bylo snížit negativní vlivy velkých objemů silniční dopravy pomocí rozšíření dopravně telematických systémů,“ dodal náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek.
TSK v rámci výše uvedeného projektu modernizovala již několik oblastí systému pražské dopravy zahrnující modifikaci křižovatek řízených světelným signalizačním zařízením (SSZ) za účelem zvýšení bezpečnosti dopravy, doplnění a úpravu infrastruktury SSZ a přenos dopravních dat, modernizaci technologických zařízení v tunelu Těšnov, doplnění sběru dopravních informací pro řízení dopravy či modifikaci režimu řízení SSZ z nadřízené úrovně včetně doplnění preference MHD.
Foto a zdroj: Oskar Exner; praha.eu
(ewe)
|