Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy V Praze vyroste nová čtvrť pro více než 15 000 lidí, do jejího plánování se zapojí i veřejnost
V Praze vyroste nová čtvrť pro více než 15 000 lidí, do jejího plánování se zapojí i veřejnost
Čtvrtek, 18. únor 2016 08:19
Podobu nové čtvrti na Nákladovém nádraží Žižkov určí urbanistická soutěž, foto: IPR Praha

Nevzhledná a nevyužívaná část Prahy dostane šanci stát se novou a plnohodnotnou pražskou částí. Zastupitelstvo Prahy 3 včera na mimořádném zasedání schválilo vyhlášení urbanistické soutěže na budoucí podobu Nákladového nádraží Žižkov. Neopoužívané koleje a a chátrající nákladové rampy zmizí, sympatické je, že radnice Prahy 3 plánuje například školku místo nového nákupního centra.



Urbanixtickou soutěž by měl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR). „Pro Prahu to znamená velkou příležitost. Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným prostorem,“ říká ředitel Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček. „Samotné soutěži bude předcházet série diskuzí všech aktérů v území, jejímž cílem bude společně vytvořit zadání. Počítáme i se zapojením veřejnosti, místních sdružení a spolků,“ pokračuje Hlaváček. „Jsme rádi, že se po letech jednání podařilo najít konsenzus, a že se budoucí podoba nádraží bude hledat transparentní cestou veřejné urbanistické soutěže.“
Nákladové nádraží Žižkov se se svými 33 hektary řadí k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků. Severní část území vlastní společnost Discovery Group, která zde chce postavit kanceláře, byty a obchodní centrum. Rozsáhlejší jižní část území patří konsorciu Žižkov Station Development, kterou zřídila developerská společnost Sekyra Group společně s Českými drahami. Důležitý je však i názor městské části Praha 3, na jejímž území se plocha nádraží nachází; radnici se nelíbí projekt obchodního centra, ráda by naopak na části pozemku postavila školu.

Ve funkcionalistické budově nádraží, v roce 2013 vyhlášené za kulturní památku, by zase měly sídlit různé kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem (NFA), který hledá nové sídlo v širším centru Prahy. Pro vybudování sídla NFA už jsou připravené i prostředky. Uvažuje se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice kamenosochařství Národního muzea a Hlavního města Prahy.

K přeměně bývalých nádraží na nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských městech. Zmínit lze třeba londýnské nádraží King's Cross, Europaallee v Curychu či Wiener Hauptbahnhof. V Praze se minulý rok – taktéž pod taktovkou IPR – uskutečnila architektonická soutěž na zástavbu části Smíchovského nádraží, kde by měla napřesrok začít vznikat nová městská čtvrť. (Zdroj a foto: IPR Praha)


Nákladové nádraží Žižkov - stručná historie

Nákladové nádraží Žižkov, foto: Dezidor, WikipediaVybudováno bylo v roce 1936, dopravní význam stavby začal klesat s dobudováním potravinového skladiště ve Strašnicích v roce 1966. Běžný provoz byl ukončen v roce 2002. Nádraží stojí na území někdejšího Červeného dvora pod Židovskými pecemi. V letech 2005–2013 proběhl úřední, politický a ekonomický boj o zachování jejích budov, Hlavní objekty byly prohlášeny kulturní památkou. Velkokapacitní nádraží sloužilo k rychlé překládce zboží, zejména potravin, a současně mělo kapacity pro jejich skladování ve strojních chladnicích. Celková rozloha nádraží je přes 30 hektarů.

V lokalitě je plánováno vybudování sídelního a administrativního komplexu pro 15 tisíc obyvatel. (Zdroj Wikipedia, foto: Dezidor, Wikipedia)







(zem)



V Praze vyroste nová čtvrť pro více než 15 000 lidí, do jejího plánování se zapojí i veřejnost